Cinema City portrésorozat: Kenneth Branagh

A színész-író-rendező Kenneth Branagh két filmmel is érkezik februárban a Cinema City mozikba! Miközben már jó ideje arra várunk, hogy ismét láthassuk az elképesztő bajuszkölteménnyel rendelkező Poirot-t a Halál a Níluson c. filmben, Branagh megírta és megrendezte a Belfastot, melyben saját gyermekkorának édes-bús történetét meséli el. Nem is különbözhetne egymástól jobban e két film, egyúttal keresve se találhatnánk jobb példákat annak érzékeltetésére, hogy a 2012-ben lovaggá ütött művész mennyire sokszínű alkotó!

 

Mini CV

Kenneth Charles Branagh 1960. december 10-én született az észak-írországi Belfastban egy munkáscsalád középső gyermekeként. 9 éves volt, amikor családjával Angilába költöztek, hogy zavargásoktól mentes, nyugodt életet élhessenek. Branagh Belfast című, már most számos díjjal (köztük Golden Globe a legjobb forgatókönyvért Branagh-nak) kitüntetett filmjében életének épp ezt a költözés előtti időszakát dolgozza fel. 
Branagh és szülei mindig is inkább írnek, mint angolnak vallották magukat. Pedig a világ pont Kenneth Branagh-t tartja az egyik „legangolabb” színész-rendezőnek, aminek nyilván az a számos filmes és színpadi Shakespeare-produkció az oka, melyekben Branagh az elmúlt közel 40 évben dolgozott. 23 évesen csatlakozott a Royal Shakespeare Company-hez, ahol rögtön Hamlet-monológgal kezdett, majd eljátszotta a Rómeó és Júlia, illetve az V. Henrik főszerepeit. 1988-ban pedig megalapította a saját társulatát, a Renaissance Theatre Company-t –  és a szervezet egyik patrónusának magát Charles herceget sikerült megnyernie! Néhány tévés és kisebb filmszerepet követően aztán szignifikáns módon tette le névjegyét a nemzetközi filmvilág asztalára is. A korábban színpadon már eljátszott V. Henrik filmes verziójában nem csupán a főszerepet, de a rendezést is magára vállalta, mely aztán a legjobb rendező és a legjobb férfi főszereplő kategóriában is Oscar-jelölést hozott számára. Bár Shakespeare-hez a mai napig is rendre visszatér, Branagh mégse skatulyázható be kizárólag Shakespeare-alkotóként. Szerepválasztásait a sokszínűség, rendezéseit a kísérletezőkedv jellemzi, az alkotói úton pedig vissza-visszatérő művésztársak kísérik. Judi Dench-csel a Belfast a hatodik közös filmes munkájuk, és ha a számos közös színpadi produkciót nem is feltétlenül számoljuk ide, akkor is elmondható, hogy Dench Branagh legtöbbet foglalkoztatott színésznője. A nem kizárólag Branagh-filmek miatt ismert Patrick Doyle zeneszerző (Donnie Brasco, Bridget Jones naplója, Eragon) viszont az V. Henrik óta néhány kivételtől eltekintve majdnem minden Branagh-rendezésben munkálkodott, legyen az filmes vagy színpadi produkció. Az egyik ilyen friss kivétel példának okáért pont a Belfast is, amelyben Doyle helyett az északír zenész, Van Morrison munkálkodott.

 

Nők, vagy amit akartok

Ha már az alkotótársaknál tartunk: tudtátok, hogy Emma Thompson nem csupán színészként volt Branagh partnere számos filmben (pl. V.Henrik, Meghalsz újra, Nézz vissza haraggal!, Sok hűhó semmiért stb.), de több mint 6 évnyi házasság is áll mögöttük? Aztán 1994-ben jött Mary Shelly Frankenstein filmadaptációja, melynek női főszerepében Branagh amúgy Thompsont szerette volna látni, de a színésznő már elígérkezett egy másik szerepre. Ekkor került a képbe Helena Bonham Carter, akinek megjelenése nem csak szakmai együttműködésük, de a házasságuk végét is jelentette. A Frankenstein ugyan pénzügyi és kritikai bukás lett, de a forgatáson egy több mint 5 évig tartó kapcsolat vette kezdetét (Bonham Carter és Branagh közös filmje még: A repülés elmélete). Aztán ezt a szakítást követően Branagh összejött Lindsay Brunnock art directorral, akinek pont Bonham Carter mutatta be a színészt. A Branagh-Brunnock páros 2003-ban összeházasodott, és azóta is boldogan élnek.

 

Shakespeare-en innen...

… és Shakespeare-en túl

Szembetűnő, hogy Branagh alapvetően olyan alapanyagokból válogat, melyekben megtalálja a maga Shakespeare-vonatkozásait. Így volt ez például a 2011-es Thor esetében is, amely első ránézésre nem is állhatna messzebb Branagh-tól. Azonban saját bevallása szerint gyerekkora óta nagy képregényrajongó, ezen kívül szerinte ez egy olyan fiatal királyról szóló történet, akinek egy csomó megpróbáltatással és szenvedéssel kell szembenéznie: háborúban harcolni, felnőni az apja példájához, miközben egy idegen földről származó lánynak udvarol. Hát nem egy igazi V. Henrik-sztori?  Ha azonban színészi munkáit vesszük górcső alá, ahol nem ő a rendező(-író), kijelenthető, hogy Shakespeare-en túl is bőven van élete.  
 

 

Eljátszotta többek között a sztárokkal kokettáló újságíró szerepét Woody Allen Sztárral szemben című alkotásában, a Wild Wild West – Vadiúj vadnyugat főgonoszát (fekete, hosszú hajjal, és furcsa szakáll-bajusz kombóval), a zseniális történelmi kamaradráma, Az összeesküvés Heydrich tábornokát, de a Harry Potter és a titkok kamrájának Gilderoy Lockhart figurájában is lubickolt. Érdekesség, hogy az Egy hét Marilynnel c. filmben ő formálta meg a nagy Shakespeare-színész elődöt, Sir Laurence Olivier-t. Változatos szerepeinek sorát igen hosszan lehetne folytatni. Ami az eddigi munkásságát és filmográfiáját tekintve kijelenthető, hogy Kenneth Branagh olyan alkotó, aki szeret kísérletezni, keresni az alkotói kihívásokat, de időnként előkerül egy-egy személyesebb mű is a tarsolyából. Most abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy két filmje két egymást követő héten kerül bemutatásra – két teljesen különböző stílusban! Ha nagyon akarjuk, akkor Agatha Christie Halál a Níluson sztorijaiból is kiszálazható a Shakespeare-i minta (árulások, csavaros történet, nagy érzelmek stb.), így rögtön érthető, hogy Branagh-t mi fogta meg benne. A film kiállítása és látványvilága pazar, a színészgárda pedig ismét ínycsiklandó (Gal Gadot, Armie Hammer, Annette Bening stb). Mivel Judi Dench-et már „elhasználta” az előző Agatha Christie-adaptációban (Gyilkosság az Orient Expresszen), a Nílusba sajnos nem hívhatta. De nem hagyta sokáig parlagon kedvenc színésznőjét, a kis költségvetésű Belfastban a szerethetően karakteres nagymama szerepét osztotta rá. Ami biztosnak tűnik, mindkét esetben izgalmas filmélménynek nézünk elébe, lassan pedig az is kiderül, a Belfast az eddigi díjak után milyen Oscar-esélyeknek néz elébe. Mi mindenképp drukkolunk neki!  

 

A Halál a Níluson c. filmet nézzétek meg 2022. 02.17-től szinkronos vagy feliratos verzióban; 2D-ben vagy IMAX 2D-ben a Cinema City mozikban!

 

 

A Halál a Níluson c. filmről bővebben itt olvashattok: A film, amit várunk: Halál a Níluson blogcikk linkje

A Belfast c. filmet nézzétek meg 2022. 02. 24-től feliratosan a Cinema City mozikban!