A film, amit várunk: Halál a Níluson

Akinek tetszett az Agatha Christie népszerű krimijéből készült 2017-es Gyilkosság az Orient Expresszen c. film Kenneth Branagh rendezésében és főszereplésével, bizonyára már tűkön ülve várja a folytatást. Mi legalábbis már annyira várjuk a február 17-én bemutatásra kerülő legújabb Hercule Poirot-mozit, hogy e film apropóján összegyűjtöttünk néhány érdekességet róla.

 

Emlékeztek még, hogy ért véget a 2017-es film?

Rendben, segítek kicsit. A Gyilkosság az Orient Expresszen c. film végén Poirot, a belga detektív (Kenneth Branagh) megható búcsút vesz a vonat utasaitól, majd amikor leszáll, közlik vele, hogy azonnal Egyiptomba kell utaznia, mert „gyilkosság történt azon az átkozott Níluson”.

 

Bár ebben a formában van a dologban némi csúsztatás, hiszen – ezzel talán nem szpoilerezek – a könyv szerint Poirot már bőven Egyiptomban van, sőt, konkrétan annak a hajónak a nyaraló utasa ő maga is, amin az a bizonyos haláleset történik, és ami után nyomoznia kell. Elvitathatatlan azonban, hogy Branagh részéről szép előrevetítése volt a sztori folytatásának ez a kis dramaturgiai játék, és persze kíváncsian várjuk, ez jelent-e bármiféle plusz csavart a rajongók által már jól ismert történetben!

Halál a Níluson – és (cím)változatai

A kereken 130 éve, 1890. szeptember 15-én született Agatha Christie 1937-ben megjelent Halál a Níluson c. regényét maga az írónő adaptálta színpadra, méghozzá először 1944-ben Hidden Horizon (Rejtett horizont), majd 1946-ban Murder on the Nile (Gyilkosság a Níluson) címmel. Érdekesség, hogy ezekből a verziókból kihagyta Poirot-t, mert úgy érezte, túlságosan erőteljes lenne a színpadon a karakter. Őszintén szólva, nehéz elképzelni egy Poirot-történetet Poirot nélkül... És ha már a címváltozatoknál tartunk: az 1938-as első magyar nyelvű kiadás a Poirot kéjutazáson címet kapta, ami kissé félrevezető és félreérthető. Aztán 1987-ben újra lefordították (Szabó Zoltán), és a ma is ismert Halál a Níluson címmel jelent meg. 

Halál a Níluson mozgóképen

A szóbeszéd szerint Agatha Christie alapvetően nem volt megelégedve a regényeiből készült filmadaptációkkal, ezért elhatározta, hogy többé nem adja hozzájárulást egyetlen műve megfilmesítéséhez sem. Aztán valahogy mégis sikerült tető alá hozni a Gyilkosság az Orient Expresszen c. filmet 1974-ben, Sidney Lumet rendezésében, parádés szereposztással (Albert Finney – Poirot, Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Sean Connery, Vanessa Redgrave stb.). A 84 éves írónő elment a premierre, pedig akkor már nem igazán jelent meg a nyilvánosság előtt, és végül kifejezetten elégedett volt a végeredménnyel – életében először és utoljára. Hiszen a Halál a Níluson c. regényét már csak az ő halála után, 1978-ban vitték vászonra, amúgy szintén sztárszereposztással (Peter Ustinov – Poirot, Bette Davis, Mia Farrow, George Kennedy, Angela Lansbury, David Niven, Maggie Smith stb.), és igen nagy siker lett.

 

Vajon Agatha Christie mit szólna a mostani, Kenneth Branagh-féle újfajta megközelítésű filmekhez? Fogadni mernék, hogy Poirot/Branagh látványos-furcsa bajuszára tenne valamiféle megjegyzést!

 

Halál a Níluson - 2021

Kenneth Branagh azért nagy fába vágta a fejszéjét, amikor „kikezdetett” Agatha Christie-vel. Tudjuk, az írónő regényeiben lassan bontja ki a cselekményt, aprólékosan mutatja be a szereplőit, és a végén mindig van valami „látványos” finálé – a konfliktus megoldásával. Ez a séma azonban mit sem érne, ha nem lennének érdekesek a karakterek, csavaros a sztori és kiváló a hangulatteremtés. Mindezt azonban piszok nehéz izgalmasan visszaadni mozgóképen úgy, hogy az az Agatha Christie rajongóknak se okozzon csalódást, de a mai kor mozis közönségének is kedvére tegyen. És lehetőség szerint feledtesse a korábbi filmes elődöket. Szóval nem volt egyszerű dolga Kenneth Branagh-nak. A legkényesebb pont azonban kétség kívül a Poirot-figura újrakreálása volt. Bár Albert Finney nyomozója minden elvárásnak megfelelt és Peter Ustinovot is szeretettük annak ellenére, hogy teljesen más karakter volt, mint a regénybeli detektív, mégis a tévésorozat óta gyakorlatilag David Suchet volt az, akit az egész világ az egyetlen legitim Poirot-figurának fogadott el. Kenneth Branagh mindezzel nyilván tisztában volt, ezért is döntött úgy, hogy teljesen átformálja a belga nyomozót. Ennek megfelelően az ő Poirot-ja már-már sportos alkatú, akcentussal beszéli az angolt, és olyan látványosan kackiás bajszot visel, amivel amúgy jogosan támasztja alá Poirot azon szokását, miért fordít a nyomozó oly nagy gondot annak ápolására. Az Orient Expressz sikere végül minden tekintetben Branagh-t igazolta, úgyhogy jöhetett a folytatás! A bevált receptet – sztárszínészek alkalmazása – az Orient Expressz után a Halál a Níluson esetében ő is tovább vitte, így a főbb szerepekben most többek között olyan nevekkel találkozhatunk, mint Gal Gadot, Anette Bening, Armie Hammer, Rose Leslie vagy Letitia Wright!

 

És ha lehet hinni az előzetesnek, az Orient Expressz havas-hideg atmoszférájával ellentétben a Halál a Níluson hangulata forró és fülledt lesz. És nem csak az afrikai meleg miatt. Hogy mitől, azt magunk is megtapasztalhatjuk a hazai Cinema City mozikban február 17-től szinkronos, feliratos és IMAX verziókban egyaránt!