Amit nem tudtál a JAMES BOND filmekről I. - Csákvári Géza filmkritikus

A 25. Bond-film, a 007 Nincs idő meghalni, közel 2 éves várakozás után, végre megtekinthető a Cinema City mozik nagyvásznán 2D-ben, 3D-ben, IMAX 3D-ben, ScreenX-ben, sőt 4DX-ben is, illetve a Cinema City Aréna és Mammut mozi kényelmes VIP-termei és finom ételei is csak rátok várnak! 

 

 

Következzék Csákvári Géza filmkritikustól néhány olyan különleges érdekesség, megdöbbentő információ, illetve személyes vélemény a világ legismertebb titkos ügynökéről, és a Bond-filmek hátteréről, amelyeket eddig még nem ismerhettél.
 

 

Ian Fleming és a kezdetek

 

 

James Bond megformálói

 

A kémfilmektől a szuperhős formuláig illetve a Bigger, Better Bond kifejezésig

 

Amikor 1962-ben a mozik bemutatták a Dr. No című első hivatalos Bond-filmet, kaptunk egy kém mozit, mely kicsit erélyesebb volt, keményebb volt, kegyetlenebb volt, mint az addig megszokott a műfaji alkotások. Az efféle újítás után jött az 1963-ban bemutatott második Bond-film, aminek már nagyobbnak kellett ennél lennie, tehát bigger.  Igen, ez még egy klasszikus kém mozi volt, pont amiért ezt nagyon sokan szeretjük. Hogy mi történik ezután? 1964-ben megint tovább kellett lépni a létrán, jön a Goldfinger, mely már tartalmazza az összes kedvelt Bond-formulát: az autót, a szuper fegyvereket, a trükköket, a nevetségesen, de szuperül intelligens bérgyilkosokat, akikkel Bondnak el kell bánnia, és egy olyan főgonoszt akivel a hős emberére talált. Nos, ezt a formulát próbálta a széria nagyon sokáig ismételni, de a Goldfinger megmaradt a maga tökéletességében. Egy nevet itt fontos megemlíteni: a grandiózus látványt, a díszleteket egy ember alkotta, akit úgy hívnak: Ken Adam.

 

James Bond és a NŐK

 

Ha a James Bond-filmek esetében beszélünk a szerelemről, akkor nem lehet kihagyni a lányokat sem. Ez az egyik leggyakrabban keresett frázis a böngészőkben. Ugye mindenki tudja, hogy milyen ikonikus volt Ursula Andress kiemelkedése a tengerből, az 1962-es Dr. No esetében! Ám ebben az időszakban mégis a leghíresebb vagy leghírhedtebb Bond-lány Pussy Galor volt a Goldfingerből, akit Honor Blackman alakított. Úgy volt a karakter beállítva, mintha a lányokat szeretné és aztán a végső jelenetben, amikor mégiscsak Bond pártjára áll azt mondja neki Sean Connery: “Dehát nekem azt mondták, hogy Te a lányokat szereted!” „De igen!” jön a válasz, „De még nem távoztam soha egy férfivel sem.” Szóval alapvetően a hatvanas évek időszakában a Bond-lány kifejezés ezt jelentette, és ahogy haladtunk a korban, a Bond-lány frázis már át is alakult abba, hogy „hölgyek, akik szerepeltek a James Bond-filmekben”. 
A késői időszakból kiemelnék egy olyan karaktert, Elektra Kinget, akit Sophie Marceau alakított, aki már olyan Bond-lány volt, aki egyben Bond-főgonosz is lett. Tehát ahogy halad a világ, az emancipáció a széria történelmében is megtörtént.
 

 

Mi is a Walther PPK? 

 

Tulajdonképpen egy 1931-ben gyártott német lőfegyver, úgynevezett rendőr pisztoly. Miért fontos ez? Mert legalább annyira markáns jellemzője James Bond karakterének, mint például a Vodka Martini. A Walther PPK az első filmben került James Bondhoz, ugyanis amikor a Dr. No-ban behívja a főnök, a közvetlen felettese, azt mondja: „Felejtsük el csak azt az olasz berettát, nem megbízható! Itt az új szuperfegyver, ami német gyártmány.” Ugye érdekes, hogy angol ügynöknek német gyártmányú pisztolya lett, ami egyébként azóta is a széria elmaradhatatlan kelléke lett. Ez úgymond a szolgálati fegyvere James Bondnak és pont ez az, amiért néha le is szokott bukni. Például az 1995-ös Csak kétszer élsz című epizódban, amely úgy kezdődik, hogy megrendezik James Bond halálát, hogy az ellenségei ne tudják, hogy életben van, s legyen egy kis nyugalma, hogy tudjon nyomozni. De készül egy röntgenfelvétel, ahogy ott van nála a Walther PPK. Így lebukik, hisz tudják a gonoszok, hogy James Bond mégiscsak életben van.

 

Mi is az a Spectre?

 

Nagyon jó kérdés szokott lenni. A hardcore fanok biztosan tudják, mert tulajdonképpen az Ian Fleming regényekben - ez az ő találmánya - a korai Bond-filmekben ez egy terrorszervezetnek a fedőneve. 
Tulajdonképpen Ian Fleming azt találta ki, hogy a hidegháború alatt, a második világháború lezárása után egyfajta olyan háttér terrorista csoportulásról van szó, aki a háttér nagyhatalmakat össze akarja ugrasztani és ez által egy újabb világháborút kirobbantani. Ez volt eleinte a tervük, és nyilvánvaló, ahogy az idő haladt, a hetvenes évekre kikopott a Spectre a Bond-filmekből és 40 évig nem is volt jelen a szériában. 
Ezután következett a Daniel Craig féle új éra, ami egyfajta reboot a Bond-széria történetében. Tehát mondhatni azt, hogy mindent újra kezdhettek és mindent újra gondolhattak, így született meg a korábbi mű, Sam Mendes rendezésében a Spectre, amely magyar néven Fantom lett és visszajött ez a szervezet a vérkeringésbe. Visszajött annak legmarkánsabb főgonosza, Ernst Starvro Blofeld, Cristoph Waltz alakításában és nyilvánvalóan ezt a témát, hogy, mi is az a fantom, mi lesz Blofeld-del, ebben a filmben fogjuk megtudni, smely a lezárása az új Spectre-szervezetnek. 

 

A James Bond filmrendezők

 

Egy csaknem hetven éves franchise esetében nyilvánvaló, hogy vannak kiemelkedő darabok és kevésbé kiemelkedőek, de maradjunk a pozitív oldalon. 
Kezdjük az elején: Terence Young. Miért fontos ő? Ő volt az, aki a Dr. No-ban megteremtette a figurát és a legenda szerint ő volt az, aki saját magára formálta ezt a figurát. Úgy gondolta, hogy az Ian Fleming regényében lévő karakterből elvesz egy darabot és hozzá rakja saját magát, az eleganciáját, az ízlését, az ő szeretetét a Vodka Martini iránt és csomó más mindent, amit ma már evidenciának tekintünk. 
Ezután a szériában a Goldfinger volt egy hatalmas lépés, ami megalkotta azt a formulát, amit 1989-ig használtak a széria során folyamatosan. Ezt Guy Hamiltonnak köszönhetjük. Peter Hunt a szériában megalkotta mondjuk talán a legkülönlegesebb darabot, a művészfilmes Bondot, melyben Bond megházasodik és tragikus véget ér. Ő korábban vágója volt a szériáknak. Ezek után következett egy nagyon fontos korszak, amit John Glenn korszaknak hívunk: a 80-as évek akciófilmes Bondjai, illetve, ha a legvégső érát tekintjük, a Daniel Craig korszakot, ott Sam Mendest kell kiemelnünk a Skyfallal, aki visszatette James Bondot a Marvel és DC részek mellé vagy fölé.

 

James Bondok háborúja

 

Mit szoktunk ezen érteni? Pontosan azt, amikor a hivatalos franchise mellett párhuzamosan megjelennek egyéb filmek, amikben Bond karaktere feltűnik. Az első ilyen volt 1967-ben a Casino Royale, mely vígjáték volt és benne kettő James Bond is volt, nevezetesen David Niven és Woody Allen. Utóbbi egyébként Jimmy Bondként tehát nem teljesen James Bondként. Ez egy nagyon hamar feledésbe merült vígjáték volt, de ha már a háború ennek a tematikának a címe, akkor 1983 a mi évünk, amikor Kevin McClory a producer, aki korábban Ian Fleminggel fejlesztette a Thunderball című filmet. Így hát kapott produceri krediteket ezért a műért, amiért jogában állt remakelni ezt az 1965-ös Bond-filmet és meg is tette és hát meggyőzte Sean Connery, hogy térjen vissza a szerepre. Innentől kezdve elég nagy bajban voltak a hivatalos szériának az alkotói, Albert R. Broccoli és csapata, így meggyőzték Roger Mooret, aki már nem akar visszajönni, hogy jöjjön vissza még egy filmre. Ez lett az Octopussy, tehát ebben az évben párhuzamosan két Bond-film is futott a mozikban.

 

James Bond vadhajtás

 

Hogyan lehetséges az, hogy volt egy olyan év, 1983, amikor két neves, ismert, elismert és imádott James Bond színész egymásra fogta a Walther PPK-t?  Sean Connery és Roger Moore szemben állt az Octopussy és a Soha ne mondd, hogy soha című filmben. Ez azért volt lehetséges, mert Kevin McClory producer Ian Fleming íróval, aki mielőtt eladta volna a megfilmesítés jogát Albert R. Broccolinak és cégének, elkezdte fejleszteni a Tűzgolyó című regényéből annak mozi változatát. Készültetek forgatókönyvek, Fleming is elkészítette a saját verzióját, ám McClory bírósághoz fordult, megnyerte a pert, így kapott kreditet az 1965-ös klasszikus Tűzgolyó című filmből. Sőt arra is jogot kapott, hogy újra forgassa. Ez lett az 1983-as vadhajtás, mely egy valószínűleg egyszeri élmény volt, hisz Kevin McClory korán meghalt, így többször nem tudja újra forgatni azt a filmet.

 

A legjobb és legrosszabb Bond-film

 

Szubjektív válasz. Sokszor szokták tőlem ezt megkérdezni és általában egyet szoktam érteni a legjobb film esetében az 50 éves évfordulóra készült toplistákkal, melyeken általában elsőként vagy a Goldfingert hozták ki, mely önmagában egy mítoszteremtő alkotás vagy az Őfelsége titkosszolgálatában-t, amely ugye a maga nemében a formulától eltérő vadhajtás, érzelmi szférával, művészi értékekkel és tragikus befejezéssel. Ez a film annak idején nem volt annyira sikeres a mozikban, de az utóbbi évtizedekben változott, és kultművé vált és George Lazenby, a karakter egyszeri megformálója még mai napig turnézik ezzel a filmmel. 

A legrosszabb Bond-film, Az aranypisztolyos férfi, mely a Roger Moore érához köthető. Ebben a filmben sajnos megpróbálnak megfelelni az alkotók a kor divatjának, tehát például a népszerű Bruce Lee filmek miatt Roger Moorenak kungfuznia kellett, ami nem állt annyira jól neki, illetve az is elég ciki volt, amikor a karakterre egy harmadik mellbimbót kellett felhelyezni, a mellkasára. Hovatovább volt egy fura bérgyilkos is benne, akit aztán a végén egy kosárba rak egy hajón igen kegyetlenül. Ez a film majdnem a széria végét jelentette.

 

Kié James Bond?