Nyílt titkok - jön a Fák jú, Tanár úr! rendezőjének legújabb filmje

Premier előtt már most a Cinema City műsorán a Fák jú, Tanár úr! rendezőjének legújabb filmje, a Nyílt titkok. E film érdekessége azonban az, hogy a 2016-os Teljesen idegenek német verzióját tisztelhetjük benne, aminek magyar remake-je BÚÉK címen aratott sikert a hazai mozikban 2018-ban. A recept tehát nem új, de hogy a már jól ismert sztori ezúttal milyen fűszerezést kapott, kiderül, ha megnézitek a legújabb, Nyílt titkok című filmet!

A teljesen idegenek nyílt titkai

A történet nagyszerűsége éppen az egyszerűségében rejlik. Vagyis, hogy egy régi, összeszokott, nagyrészt párokból álló baráti társaság összejön egy vacsorapartira, ahol belekezdenek egy indiszkrét játékba. Mindenki kiteszi az asztalra a mobilját, és ha valaki hívást kap, kihangosítva bonyolítja a telefonálást, az üzeneteket pedig szintén fel kell olvasnia az asztaltársaságnak. A gond csak az, hogy vicces „kapások” helyett valódi magánügyek, ebből fakadóan pedig kínos kérdések és konfliktusok kerülnek terítékre…

 

Magyarul: BÚÉK

Az olasz eredeti nyomán eddig közel 20 (pl. francia, spanyol, kínai, dél-koreai, török stb.) remake készült a mostani némettel együtt, amellyel Paolo Genovese forgatókönyvíró-rendező be is került a Guinness Rekordok Könyvébe. Bár volt, ami egy az egyben másolta le olasz elődjét, akadt olyan verzió is, melynek alkotói merészebb változtatásokat eszközöltek mind a szereplők, mind pedig a sztori esetében. A magyar BÚÉK utóbbira kiváló példa. Ebben ugyanis az eredetihez képest pl. karakterek olvadtak össze (az olasz verzió házaspárja egy elvált nővé és egy szerelmesen epekedő jóbaráttá változott), viszonyrendszerek módosultak (két szereplő a BÚÉK-ban testvérpárrá alakult), illetve az összejövetel apropója egy tök átlagos helyett egy szilveszteri vacsora lett.  De a legnagyobb különbség talán mégis az, hogy az eredetihez képest humorosabbra hangszerelt történet vége a hazai verzióban nem egy metaforikus arcon csapás, hanem egy karakterfejlődésekben bővelkedő lezárás.

 

Miért jó a recept?

Valószínűleg amikor Paolo Genovese 2016-ban moziba küldte a Teljesen idegenek című filmjét, még nem gondolta, mekkora lavinát indít el. A kis költségvetésű kamaradráma az év legnézettebb filmje lett Olaszországban, ráadásul külföldön is hamar népszerűvé vált. Mondhatnánk, hogy így nem meglepő a számos remake, de az az igazság, hogy bár sok filmből készült már sok remake, arra, hogy kerek 4 éven belül a különböző nemzetek ekkora számban elkészítsék a – nem mindig tökéletesen – saját verziójukat, nem igazán volt eddig precedens a filmtörténetben. Az pedig, hogy a feldolgozások mind anyagi, mind kritikai sikereket könyvelhettek el saját hazájukban, arra enged következtetni, hogy Genovese valamit tényleg nagyon eltalált. Ez a valami pedig nem más – a nyilvánvalóan kiváló fogatókönyv mellet –, mint a sztori aktualitása és univerzalitása. Vagyis, hogy olyan helyzetbe (baráti vacsoraparti és „játék” a magánügyekkel) hozza átlagember-szereplőit, ami nemzetiségtől függetlenül mindenki számára ismerős lehet. Ehhez pedig egy teljességgel 21. századi eszköznek, a mindenki által használt mobilnak azt a zavarba ejtő tulajdonságát használja fel, hogy ezeken keresztül egy ember magánügyei abszolút lekövethetővé válnak.

Nyílt titkok

A török verziót a neves rendező, Ferzan Özpetek (Törökfürdő, A szemközti ablak), a magyart szintén a minőségibb szórakoztatásról ismert Goda Krisztina (Csak szex és más semmi, Kaméleon) rendezte, így nem meglepő, hogy a németek is az egyik legnépszerűbb alkotójukra bízták a Nyílt titkok levezénylését. A film rendezője ugyanis az a Bora Dagtekin, aki a Török kezdőknek (sorozat és film) és a már említett Fák jú, Tanár úr! - filmekért is felelős, ráadásul több színészt is magával hozott korábbi produkcióiból. Kezdve mindjárt Elyas M'Barek-kel (Török kezdőknek, Fák jú …- filmek, Az a hülye szív), de láthatjuk még Jella Haase-t (a Fák jú..- filmek Chantal-ja ) és Karoline Herfurth-ot (Fák jú … - filmek, A felolvasó) is, utóbbi hölgy ráadásul, ha a trailernek hinni lehet, itt is Elyas M'Barek-kel alkot egy párt. Az előzetest látva és Dagtekin stílusát ismerve, feltehető, hogy a német remake talán valamivel harsányabb, helyzetkomikumokban gazdagabb lesz, mint elődjei, de ha emellett meg tudja őrizni az eredeti sztori mélységeit, akkor mindenképp van létjogosultsága ennek a verziónak is.

Lássuk tehát a Nyílt titkok című legújabb filmet a Cinema City mozikban!